Viisi askelta kohti parempaa itsevarmuutta

Itsevarmuus on avain itsensä kehittämiseen ja siihen, että voit edistää uraasi haluttuun suuntaan. Jos et tunne itseäsi, tai olet epävarma siitä kuka olet – on mahdotonta suunnitella urasi seuraavia askeleita.

On turha kuvitella että kukaan meistä olisi täydellinen, sillä me kaikki olemme jossain epävarmoja ja meillä on omat heikkoutemme.

Avain itsensä kehittämiseen on kuitenkin siinä, että hyväksymme itsemme sellaisena kuin olemme. Hyväksymme ne omat heikkoutemme ja vahvuutemme, ja olemme ylpeitä itsestämme.

Näin voit kasvattaa itsevarmuuttasi 💎

Voiko itsevarmuutta kasvattaa tai opetella? Kyllä voi. Voimme harjoittaa itsetutkiskelua ja oppia olemaan varmempia itsestämme.

Seuraavaksi annamme sinulle 5 vinkkiä itsevarmuuden kasvattamiseen, jotka olemme poimineet valmentajan ja ihmissuhde asiantuntijan Stephan Labossieren “How To Increase Your Self Worth & Self Confidence” -Youtube videosta. Jos pidät nämä vinkit mielessäsi, voit harjoittaa itsevarmuuttasi ja kasvattaa sitä seuraavallle tasolle.

1. Älä ota asioita liian henkilökohtaisesti

Vaikka joku on eri mieltä tai heillä on voimakkaita mielipiteitä jotain asiaa kohtaan mitä sinä teet, älä loukkaannu jos joku sanoo jotain negatiivista. Töissä (ja muissakin tilanteissa) ihmiset saattavat nähdä vaan oman näkökulmansa asiaan, eivätkä sen vuoksi ajattele mitä sanovat. Älä anna turhien tai hölmöjen kommenttien mennä ihosi alle.

2. Määrittele itsellesi tavoitteita

Kun asetamme itsellemme tavoitteen, ja pääsemme siihen – se tuo meille itsevarmuutta. Se myös auttaa tuntemaan olon tehokkaaksi ja tuottavaksi, koska tiedämme että saamme jotain aikaan ja edistymme.

“Jos emme tiedä mitä haluamme saavuttaa, on hankalampi olla tyytyväinen itseemme. Kun näämme että edistymme jossain, se motivoi ja vie eteenpäin.”

Stephan Labossiere

Kun kasvamme ja kehitymme jossain, se antaa meille itsevarmuutta entisestään. Lisää vinkkejä tavoitteiden asettamiseen aikaisemmassa blogi -tekstissämme.

3. Opi kuinka olet yksin ja onnellinen

Tämä ei tarkoita sitä, että sinun pitäisi olla yksin tai ettet voisi ympäröidä elämäämme ihmisillä. Tämä tarkoittaa sitä, että sinun pitää päästä tilaan, jossa et ole riippuvainen kenestäkään ollaksesi onnellinen. Voit olla myös yksin ja koet olevasi onnellinen sillä teet niitä asioita, jotka tekevät sinut onnelliseksi.

4. Pidä huolta terveydestäsi

Kun olemme fyysisesti kunnossa, myös mielemme on terveempi ja positiivisempi. Jos emme huolehdi itsestämme, olemme helpommin väsyneitä ja stressaantuneita. Tämä vaikuttaa suoraan itsevarmuuteemme ja siihen, miltä meistä tuntuu. Pidä siis huolta itsestäsi esimerkiksi nukkumalla, syömällä ia liikkumalla hyvin.💛

5. Käsittele menneisyyden ikävät asiat

Kaikki olemme varmasti kokeneet ikäviä asioita menneisyydessämme. Se voi olla sitä, että meitä on kohdeltu huonosti, olemme kokeneet vääryyttä tai ilkivaltaa, emme ole olleet onnellisia jossain hetkessä tai olemme muuten vaan olleet synkässä paikassa.

“Emme voi rakentaa itsevarmaa perustaa heikolle jalustalle.”

Stephan Labossiere

Jos pidämme kiinni negatiivisita kokemuksista, on hankala olla itsevarma ja optimistinen. Sen vuoksi on tärkeää käydä läpi näitä kokemuksia ja käsitellä omia tunteitamme avoimesti, jotta voimme mennä eteenpäin. Aina se ei ole näin helposti tehty kuin sanottu, mutta se kannattaa. Emme nimittäin voi rakentaa itsevarmaa perustaa ”heikolle jalustalle”. Jos pystymme käsittelemäön negatiiviset tunteemme ja ikävät asiat, voimme sen jälkeen rakentaa vahvan perustan oman itsetuntomme kehittymiselle.

Kerrothan jos pidit tästä tekstistä, voit antaa sille taputuksen 👏

Kirjoittanut, Roosa-Maria Manninen

Femmeworks Co-Founder

“How To Increase Your Self Worth & Self Confidence” – Stephan Labossiere

Leave a Reply