Tulevaisuuden johtajat

Ketkä ovat sinun mielestäsi tulevaisuuden johtajia?

Jos katsot ympärillesi, uskon että näet heitä päivittäin. Näet päivittäin ihmisiä, joilla on potentiaalia johtajaksi. Potentiaali voi löytyä nykyisistä työkavereistasi, entisistä opiskelu ystävistäsi tai se voi piileä kumppanissasi, jonka kanssa jaat arjen askareet. Myös sinulla voi olla potentiaalia johtajaksi, vaikka se tänään tuntuisikin vielä kaukaiselta ajatukselta. 

Kuka tahansa voi olla tulevaisuudessa johtaja. Tittelistä, iästä ja sukupuolesta piittaamatta. Nyt ja tulevaisuudessa johtamisen ytimessä on ihminen.

Johtajilta kuitenkin vaaditaan tänään ja myös tulevaisuudessa paljon, sillä maailma muuttuu nopeammin kuin koskaan ennen. Tähän voisinkin luetella pitkän listan taitoja, ominaisuuksia ja vaateita mitä henkilöltä tarvitaan, jos hän haluaa johtajaksi. 

Halusin kuitenkin nostaa tähän tekstiin kolme keskeisintä taitoa, jotka minun mielestäni jokaisen tulevaisuuden johtajan tulee hallita. Hyvä johtaja osaa käyttää pelisilmää, tarttua toimeen ja näyttää suuntaa muille. Alla kerrottuna tarkemmin, mitä näillä kolmella tarkoitan. 

1. Pelisilmä

Johtajat ovat niitä henkilöitä, joilla on pelisilmää tehdä oikeat peliliikkeet. He seuraavat, missä pallo liikkuu, syöttävät sitä muille, eivätkä he pelkää ottaa koppia kun pallo syötetään heille päin.

Muistan kun hankin itselleni Lois P. Frankelin kirjan “Kiltti tyttö ei pääse pomoksi”. Kirja säväytti heti ensimmäisellä kappaleellaan, jossa kokeneena yritysjohtajien valmentajana tunnettu Frankel kertoo pelisilmän merkityksestä työelämässä menestymiseen.

Frankelin sanoin työelämä on itsessään pelikenttä, jossa on omat sääntönsä, rajansa ja palkintonsa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että “vastustajia pitäisi nujertaa”, vaan sitä, että parhaiten pärjäävien pitää olla selvillä säännöistä ja laatia strategia menestymiseen. 

Johtajat ovat niitä henkilöitä, joilla on pelisilmää tehdä oikeat peliliikkeet. He seuraavat, missä pallo liikkuu, syöttävät sitä muille, eivätkä he pelkää ottaa koppia kun pallo syötetään heille päin. Tällä tarkoitan sitä, että hyvä johtaja osaa esimerkiksi tarttua haasteisiin, delegoida ja hyödyntää suhteita oman uran edistämiseen. 

Hyvään johtajan pelisilmään kuuluu myös se, että hän osaa esimerkiksi pyytää odottamisen sijaan ja ymmärtää sen, ettei aina tarvitse vaieta haastavista asioista tai pyytää lupaa omiin tekemisiin.   

2. Toimeen tarttuminen

Tulevaisuuden johtajat osaavat mukautua eri tilanteisiin. He eivät minun mielestäni tyydy seuraamaan muuttuvaa maailmaa ja työympäristöä, vaan myös tarttuvat toimeen muutoksen eteenpäin viemiseksi. 

Tästä hyvänä esimerkkinä yksi idoleistani Michelle Obama. Hän ei pelkästään “tyytynyt” seuraamaan vierestä, kun hänen miehensä rakensi poliittista uraa. Michelle itse tarttui toimeen ja onkin nostanut monia asioita ihmisten tietoisuuteen uransa aikana. Hän on esimerkiksi edesauttanut esimerkiksi naisten tasa-arvoa ja terveellisten elämäntapojen eteenpäin viemistä. 

Hyvän johtajan ei tietenkään tarvitse olla presidentin vaimo, mutta tämä esimerkkinä sen takia, että sama kaava pätee myös “todellisissa” yritysjohtajissa. He eivät tyydy seuraamaan vierestä, vaan osaavat omassa arjessaan tarttua toimeen edistääkseen työyhteisön, asiakkaiden ja kaikkien sidosryhmien asioita työpaikalla. 

Todelliset johtajat eivät tyydy seuraamaan vierestä, vaan osaavat omassa arjessaan tarttua toimeen edistääkseen työyhteisön, asiakkaiden ja kaikkien sidosryhmien asioita työpaikalla.

3. Suunnan näyttäminen

Siinä missä kaksi ensimmäistä taitoa ovat olleet pelisilmän kartuttamista ja toimeen tarttumista – viimeinen on mielestäni kaikista tärkein. Miten johtaja voi näyttää suuntaa muille? 

Jotta voi näyttää suuntaa muille, on johtavan oltava yhteistyökykyinen, helposti lähestyttävä ja aidosti läsnä. Hän johtaa esimerkillä ja osaa laittaa omat tarpeensa sivuun edistääkseen tiiminsä hyvinvointia ja auttaakseen heitä ylittämään tulokset. 

Epäaitous paistaa aina läpi, ja harva menestyy johtajana ilman näitä taitoja tai aitoa inhimillisyyttä päivittäisessä tekemisessä. Sanoisinkin, että monet inhimilliset taidot kuten kuuntelu, yhteistyö ja toisten motivointi ovat aina olleet ja ovat edelleenkin tärkeitä. Se tuskin ikinä muuttuu johtamisessa. 

Ja juurikin nämä taidot ovat niitä, jotka auttavat johtajaa lunastamaan luottamuksen ja kunnioituksen. Ja kun ne on saavutettu, pystyy johtaja näyttämään ja ohjaamaan työyhteisöä oikeaan suuntaan.

Kirjoittaja, 

Roosa-Maria Laitinen

Jos pidit tekstistä, voit antaa sille taputuksen 💙

Leave a Reply